کد خبر: ۱۰۱۳۷۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۹ 04 December 2021
اولین آزمایشگاه تجهیزات ماینینگ و تأیید استاندارد مصرف انرژی دستگاه‌های ماینر در سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف در تاریخ یکم آبان سال جاری، افتتاح شد و دو وظیفه را برعهده گرفت، بررسی استاندارد‌های تجهیزات وارد شده به کشور و تهیه برچسب انرژی برای تجهیزات مستعمل. بحث تعیین استاندارد‌های واردات دستگاه‌های ماینر به زمان اعلام فعالیت قانونی استخراج ارز‌های دیجیتال، یعنی ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ بازمی‌گردد. در آن زمان، مانینگ به‌عنوان صنعت در کشور به‌رسمیت شناخته شد؛ اما قوانین آن هنوز مشخص نبود.

به گزارش تابناک همدان، روزنامه اقتصاد سرآمد در گزارشی درباره استاندارد‌های ماینر‌ها آورد: هیئت دولت وقت اعلام کرد که وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد ملزم هستند دستورالعمل‌ها و ضوابط لازم را برای تشخیص دستگاه‌های فاقد استاندارد و جلوگیری از واردات آن‌ها تنظیم و ابلاغ کنند. از‌آنجا‌که در این موضوع متولی و سازمانی وجود نداشت، سازمان ملی استاندارد خود ضوابط و دستورالعمل‌ها را مشخص و به جهاد دانشگاهی به‌عنوان سازمان ذی‌صلاح ارسال کرده است تا دستگاه‌های ماینر در زمان ورود به کشور بررسی شوند.
میزان مصرف برق تجهیزات استخراج رمزارز‌ها (ماینر) در حالی همواره مورد نقد مسئولان وزارت نیرو و به ویژه مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور قرار دارد که خبر تایید یک آزمایشگاه برای آزمون تجهیزات ماینر برای اندازه گیری توان مصرفی ماینر‌ها منتشر شده و چندین آزمایشگاه دیگر در شرف اخذ تاییدیه و انجام فرایند‌های لازم هستند.
چه زمانی دریافت استاندارد تجهیزات استخراج رمزارز اجباری می‌شود؟
علی بابک‌نیا، عضو انجمن بلاک‌چین ایران در گفتگو با اقتصادسرآمد، با اعلام این موضوع به خبرنگار ما می‌گوید: هر زمانی که کالایی بخواهد وارد کشور شود، الزامات استاندارد کیفی و کمّی باید درخصوص آن رعایت شود.
چرا مانند دیگر صنایع، اجازه سازمان استاندارد به ماینر‌ها اضافه شده است
به‌گفته این فعال حوزه رمزارز‌ها، سازمان ملی استاندارد برای تعیین ضوابط نگاهی ایده ال‌گرا داشت که با وجود وضعیت کشور ما عجیب به‌نظر می‌رسد و ضوابط باید قابلیت عملیاتی‌شدن داشته باشند که خروجی این جلسات باید کارشناسی شود؛ اما درکل، سازمان استاندارد برای واردات ماینر سه موضوع را مدنظر داشت. تکنولوژی، بهره‌وری و منافع ملی و مصرف انرژی.

برگزاری جلسه هم‌اندیشی با همه
ذی‌نفعان و ذی ربطان
این کارشناس حوزه رمزارز‌ها، ادامه داد: «پیرو تصویب نامه مربوط، دفتر تدوین استاندارد‌های ملی سازمان استاندارد نسبت به برگزاری جلسه هم‌اندیشی با همه ذی‌نفعان و ذی ربطان در سال ۹۸ اقدام کرد و با همکاری و هم فکری متخصصان بحث واگذاری موضوعات به متولیان مربوط در دستور کار قرار گرفت؛ بنابراین در حوزه فناورانه این تجهیزات سه استاندارد ملی با شماره‌های ۴۱۵۰، ۷۲۶۱ و ۱-۵۲۳۳ احصا شد.

چه زمانی دریافت استاندارد ماینر‌ها
اجباری می‌شود؟
این فعال حوزه رمزارز‌ها در این رابطه ادامه داد: در حال حاضر یک آزمایشگاه برای آزمون تجهیزات ماینر برای اندازه گیری توان مصرفی ماینر‌ها منتشر شده و چندین آزمایشگاه دیگر در شرف اخذ تاییدیه و انجام فرایند‌های لازم هستند که به محض تایید دو آزمایشگاه به عنوان یکی از شروط لازم اعلام اجباری استاندارد، مراحل قانونی ابلاغ و آگهی اجباری شدن استاندارد ۲۲۸۰۰ توسط سازمان ملی استاندارد انجام می‌شود.

ترخیص ماینر‌ها از گمرک به شرط رعایت استاندارد
طبق ضوابط جاری، یکی از ملزومات اعلام اجباری یک استاندارد تایید حداقل دو آزمایشگاه معتبر و تایید صلاحیت شده است که به سازمان ملی استاندارد معرفی شوند تا آگهی اجباری استاندارد مربوط توسط سازمان ابلاغ شود. در حال حاضر برای استاندارد ملی ایران شماره ۲۲۸۰۰ یک آزمایشگاه تایید شده و سازمان استاندارد همچنان منتظر است تا یک آزمایشگاه دیگر هم به این فرایند اضافه تا ابلاغ اجباری استاندارد مذکور انجام شود.

چه ماینر‌هایی اجازه واردات دارند؟
طبق ماده ۴ مصوبه هیت وزیران شماره ۹۴۰۳۵/ت ۴۲۴۰۰ ه‍ ۷/۵/ وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، بازرگانی، صنایع و معادن و نیرو موظفند به‌نحوی برنامه‌ریزی کنند که از واردات لازم و تجهیزات برقی با رتبه انرژی پایین‌تر از A و B جلوگیری شود. در خصوص تولید داخل بدیهی است تجهیزات باید مطابق با استاندارد ملی اجباری مرتبط تولید شوند.
«پیرو تصویب نامه شماره ۵۸۱۴۴/ت ۵۵۶۳۷ هیات محترم وزیران در سال ۱۳۹۸ سازمان ملی استاندارد مکلف شد با همکاری وزارتخانه‌های نیرو و ارتباطات، استاندارد تجهیزات استخراج رمزارز‌ها را در سه حوزه فناورانه، برچسب انرژی و کیفیت توان الکترونیکی تدوین کند. تکلیف دولت به سازمان استاندارد جهت استانداردسازی تجهیزات ماینینگ در سه حوزه. در حوزه برچسب انرژی با محوریت و دبیری ساتبا استاندارد ملی ایران شماره ۲۲۸۰۰ با عنوان «تجهیزات استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری شده رمزارز‌ها (ماینرها) – تعیین معیار مصرف انرژی و دستورالعمل برچسب انرژی» در سال ۹۹ به تصویب رسید. استاندارد بعدی که در مورد ماینر‌ها نوشته شد، در حوزه کیفیت توان الکترونیکی بود که با محوریت پژوهشگاه نیرو به تصویب رسید. استاندارد ملی ایران شماره ۱-۲۲۸۴۰ با عنوان تجهیزات استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری شده رمزارز‌ها (ماینرها) – حدود انتشار پدیده‌های کیفیت توان الکتریکی برای فرآیند استخراج رمزارز- قسمت ۱: الزامات تجهیزات.
طبق شنیده‌ها، برچسب انرژی و موضوع اتلاف انرژی جدا از رعایت استاندارد‌های واردات انجام خواهد شد و درادامه مباحث آزمایشگاهی باید به این موضوع برای طبقه‌بندی بهره‌وری تجهیزات مانند هر کالای دیگری توجه شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار